Contact

Innowacje w dwudrożnych nadstawkach

 

Niespotykane na rynku innowacje stosowane w dwudrożnych kolumnach szerokopasmowych Dr!Aus.
Choć na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że nasze nadstawki niczym, poza wyjątkowo słusznymi przetwornikami się nie róznią od innych, to w istocie jest inaczej.

1. Połowiczny reflektor rozpraszający.
W każdej obudowie głośnika najbardziej charakterystyczny jest pierwszy refleks (odbicie) fali od tylnej ścianki o długości rzędu połowy długości fali. Ze względu na rozmiary, czestotliwość odbicia dla nadstawek jest leży typowo w zakresie 300Hz począwszy dla dużych kolumn typu 2×15’’ a 600-700Hz dla satelit z głośnikiem 12’’. Czym bardziej nieregularna jest obudowa, tym mniej wyraźny a bardziej rozproszony jest efekt tego odbicia. Oczywistym jest, że w dobrym zestawie nagłośnieniowym, żadna częstotliwość nie powinna być uprzywilejowana, a już na pewno nie w sytuacji gdy jedna leży obok drugiej. Sposobem zmniejszenia tego zjawiska, znanym od wielu lat i stosowanym w każdej porządnej kolumnie, jest nieoszczędne tłumienie wnętrza kolumny materiałem dźwiękochłonnym. W kolumnach dr!aus jeszcze lepsze rezultaty przyniosła koncepcja, na dodatkowe wyrównanie – poprzez dodanie drugiego odbicia o innym niż główne charakterze, które to spowodowało rozmycie częstotliwości rezonansowej na szersze pasmo o mniej wyraźnym charakterze.
Idea dość dobrze widoczna jest na wykresie dla stk 610 z reflektorem i bez dodatkowego reflektora. Rozwiązanie to stosowane we wszystkich kolumnach serii stk, także la12.610bezD_zD_2014s

2. Drewniane dedykowane tuby.
Rola tuby w głośniku wysokotonowym jest powszechnie znana, chociaż znacznie niedoceniana jest moim zdaniem istotność doboru tuby, jej geometrycznych cech w korelacji z cechami, marką, modelem drivera. Niezliczoną większość razy można znaleźć dyskusje na temat konkretnego głośnika, zupełnie pomijające, to z jaką tubą w danych warunkach on pracował. Nie tylko kąty rozproszenia determinuje tuba, ale także i brzmienie, a nawet co bardziej istotne regularność odtwarzania w paśmie i przestrzeni. Tuby stosowane w serii STK, są krokiem naprzód w tak pożądanym kierunku jak najmniej drażniącego brzmienia przy dużej głośności. Są to również ulepszone wersje wcześniej stosowanych tub znanych marek. Ulepszenia powodują mniejsze fluktuacje, rezonanse, co widać dość wyraźnie na porównawczym wykresie dla drivera d2500 z stk 612 (bez zwrotnicy). Proszę zwrócić uwagę, że ten bardzo powiększony wykres z podziałką 1dB pokazuje gładkość sięgającą +/-1dB. Nie jest to rozwiązanie, które miałoby przynieść jakiekolwiek oszczędności. Wszak wykonanie drewnianej tuby nie może być tańsze niż wykonanie plastikowego odlewu, ale za to różni się tym, że każda następna wersja, chociażby z powodu pojawienia się nowego lub zaprzestania produkcji starego drivera, nie wymaga ogromnych nakładów na odlew. Co więcej, zmiana długości tuby, tak istotna dla stworzenia optymalnego sumowania się głośników (zazwyczaj blisko osi poziomej) nie jest tak nieosiągalna jak w przypadku odlewów.H7421s

3. Cut off Crossover
Tylko w produktach najwyższej jakości, do jakich moim zdaniem należą satelity STK / MC, stosowane są bardzo precyzyjnie dobrane do głośników zwrotnice o niemniejszej niż 18db/oct stromości, wykonane bez użycia oszczędnych nieliniowych rdzeni i kondensatorów elektrolitycznych. Drugoplanowym zadaniem zwrotnicy, oprócz odciążenia głośników mocą w paśmie, w którym nie potrafią bezpiecznie pracować, jest minimalizacja interferencji, poprzez jak najbardziej strome wycinanie częstotliwości sąsiednich od częstotliwości podziału. Co ważne, istotniejsze jest to, żeby wyciąć głębiej częstotliwość, która leży np oktawę dalej od częstotliwości podziału, niż to , żeby silniej zmniejszać wiele oktaw dalej i tak juz znacznie wytłumioną częstotliwość. Innowacja polega na tym, że wycinamy niemal do zera (ze względu na niezerową rezystancje cewki), za pomocą filtra 4rtego rzędu, najbardzi nieprzyjemną częstotliwość o około oktawę wyższą niż częstotliwość podziału. Dzięki temu charakter interferencji pomiędzy sekcją mid/hi jest bardziej łagodny, co przekłada się na bardziej równomierne rozłożenie pasma w przestrzeni. Przykładowe zastosowanie zobrazowane na wykresie zielonym.cutOff